تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

لبخند زیبا یکی از مولفه های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان های شما تاثیر قابل توجهی بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد و در عین حال، شما را جذاب تر و جوان تر می کند. اگر در لبخند زدن به دلیل فضای ناهموار بین دندان های خود احساس راحتی نمی کنید، می توانید به سادگی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و با کسب اطلاعات کافی درمورد تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان از طرح لبخند خود لذت ببرید زیرا این موضوع مشکلی حل نشدنی نیست.

کامپوزیت ونیر و لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی و راه حلی پیشرفته است که از طریق آن می توانید از دندان های سفید مرواریدی و سالم لذت ببرید. آنها مواد نازک، مشابه رنگ دندان و سفارشی برای هر بیمار هستند که به جلوی دندان های شما متصل می شوند و به انواع مشکلات دندانی رسیدگی می کنند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است به مجموعه ای از معیارهای متفاوت دهان و دندان و نظر دندانپزشک بستگی دارد. پس از بررسی دقیق مزایا و معایب ونیرهای دندانی، می توانید هر کدام را به طور دقیق بررسی کنید تا به یک نتیجه معقول برسید.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت و لمینت دندان

کاندیدای خوب برای کامپوزیت ونیر و لمینت دندانپزشکی

قبل از انتخاب نوع خاصی از ونیر دندانی، ابتدا باید دریابید که آیا کامپوزیت ونیر و لمینت دندان راه حل مناسبی برای شما هستند یا خیر. ونیرها برای همه یا هر دندانی مناسب نیستند. بنابراین، انتخاب نوع درمان یک عامل بسیار مهم در موفقیت این تکنیک است.

لمینت دندان و روکش دندان دو روش رایجی هستند که برای بهبود ظاهر کلی لبخند افراد انجام می شود. از رنگ گرفته تا شکل و اندازه، هر دو گزینه در نهایت درمان های غیر تهاجمی را برای لبخندهای ناخوشایند ارائه می دهند. اما تفاوت این دو چیست؟

ونیرهای دندانی چیست؟

روکش‌های دندانی پوسته‌های نازکی به رنگ دندان هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها روی سطح دندان قرار می‌گیرند و به بیماران لبخندی زیباتر می‌دهند. روشی که برای قرار دادن روکش ها استفاده می شود کم تهاجمی است و نیاز به برداشتن مقدار کمی از مینای دندان برای جا افتادن آن ها دارد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت های دندان عملکردی مشابه روکش ها دارند و گاهی اوقات این دو اصطلاح به جای هم استفاده می شوند. لمینت ها از این نظر متفاوت هستند که بسیار نازک تر هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به برداشتن مینای کمتری دارند.

لمینت ها را می توان به عنوان روکش چینی پیشرفته نامید زیرا هر دو عملکرد و مزایای مشابهی دارند. با این حال، هنگام قرار دادن لمینت ها، مینا و ساختار دندان نیازی به تغییر ندارد. در حالی که این ممکن است در دراز مدت برای سلامت دندان بهتر باشد، لمینت ها هنوز هم معایبی دارد.

در حالی که لمینت‌ها فقط به ضخامت لنزهای تماسی و جایگزین نازک‌تری برای روکش‌های چینی هستند، وقتی روی دندان‌ها قرار می گیرند بدون تغییر دندان می‌توانند حجیم شوند. همچنین معمولاً گران‌تر از روکش‌های چینی هستند.

اهمیت تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

دانستن تفاوت بین لمینت دندان و روکش دندان اهمیت دارد زیرا می تواند به بیمار کمک کند تصمیم بگیرد که کدام گزینه برای دندان ها و نیازهای لبخندش بهترین است. به عنوان مثال، افرادی که دندان‌های کج دارند یا دارای شکاف هستند، بهتر است روکش‌هایی را که انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر از لمینت‌های دندانی هستند، تهیه کنند. با این حال، اگر مشکل تغییر رنگ یا تراشه های جزئی باشد، لمینت ها گزینه بسیار خوبی هستند زیرا سبک وزن هستند و نیازی به برداشتن مینای دندان ندارند.

تفاوت های اولیه روکش های دندانی و لمینت دندان

روکش های دندانی از دو ماده متفاوت کامپوزیت و پرسلن ساخته می شوند. ونیرهای کامپوزیت انتخاب کمتری هستند زیرا مستعد ایجاد لکه هستند. با این حال، گرفتن ونیرهای کامپوزیت به کار مقدماتی کمتری روی دندان‌های طبیعی نیاز دارد و بیمار می‌تواند در همان روز با آن‌ها بیرون بیاید.

از طرف دیگر، ونیرهای چینی معمولاً دو برابر قیمت ونیرهای کامپوزیت هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به حذف مینای دندان دارند. همچنین در صورت تراشه یا آسیب قابل تعمیر نیستند. با این حال، آنها ظاهر طبیعی دارند، دوام بیشتری دارند و می توانند تا ده سال دوام بیاورند.

قرار دادن روکش‌ها، به‌ویژه روکش‌های چینی، مستلزم برداشتن مقداری از مینای دندان و تغییر شکل دندان است. این کار به منظور صاف قرار گرفتن روکش و جلوگیری از داشتن ظاهری حجیم و غیر طبیعی انجام می شود. این مشکل ایجاد می کند زیرا محافظ طبیعی دندان برداشته می شود و تنها چیزی که برای محافظت از آن باقی می ماند روکش است. در حالی که آنها می توانند جایگزین شوند، پس از برداشتن روکش، دندان محافظت خود را از دست می دهد.

کاربرد لمینت دندان

کاربرد کامپوزیت و ونیر دندان

کاربرد کامپوزیت و لمینت دندان

کامپوزیت ونیر و لمینت در موارد زیر بسیار موثر هستند:

  • اصلاح دندان هایی که کج یا بد شکل هستند
  • ترمیم دندان های شکسته یا شکسته
  • دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ وقتی که درمان سفیدکننده یا بلیچینگ دندان کارساز نیست
  • دندان هایی که در اثر سایش کوتاه شده اند
  • دندان هایی که خیلی از هم فاصله دارند

مزایای ونیرهای کامپوزیت

  • هزینه

ونیرهای کامپوزیت مزایای زیادی نسبت به لمینت دارند که مهمترین آنها هزینه است. به طور متوسط، لمینت ها دو برابر گران تر از کامپوزیت ها هستند، که برای برخی افراد بسیار مهم است، با توجه به اینکه اکثر درمان ها تحت پوشش بیمه نیستند، به این معنی که شما احتمالاً از جیب خود برای درمان پرداخت می کنید.

  • درمان یک روزه

ونیرهای کامپوزیت را اغلب می توان در یک جلسه تکمیل کرد. دندانپزشک شما دندان‌های شما را برای رزین آماده می‌کند و سپس روکش‌ها را مستقیماً روی جلوی دندان‌های شما می‌تراشد. سپس رزین با استفاده از نور شدید سخت می شود و در نهایت روکش های شما صیقلی می شوند.

مزایای استفاده از لمینت دندانپزشکی

  • دوام و ماندگاری

اگرچه ونیرهای کامپوزیت دارای چندین مزیت هستند، اما یک منطقه وجود دارد که نمی توانند با لمینت رقابت کنند: دوام. لمینت ماده ای بسیار قوی تر از رزین کامپوزیت است (حتی با بهبود مواد رزین در طول سال ها).

لمینت ها به طور متوسط ​​10 تا 15 سال دوام می آورند، اگرچه زمانی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می کنید و دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال می کنید، می توانند حتی برای مدت طولانی تری دوام بیاورند. ونیرهای کامپوزیت تقریباً نصف طول عمر دارند، معمولاً 5 تا 7 سال.

اگر به فکر قرار دادن ونیر هستید، مهم است که این معامله را در نظر بگیرید. یعنی در حالی که کامپوزیت ها ممکن است نصف پرسلن قیمت داشته باشند، فقط نیمی از آن عمر می کنند. بنابراین کدام ارزش بهتر است؟

اکثر دندانپزشکان موافقند که لمینت ها طبیعی ترین و شبیه ترین زیبایی دندان را ارائه می دهند. لمینت دارای کیفیت شفافی است که کاملاً شبیه مینای دندان است. همچنین به دلیل استحکام مواد و لعابی که پس از درمان اعمال می شود، در برابر لکه و بریدگی بسیار مقاوم است. از سوی دیگر، ونیرهای کامپوزیت متخلخل‌تر هستند و بنابراین مستعد لک هستند، به این معنی که ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود داشته باشید تا از برخی مواد غذایی لکه‌زا اجتناب کنید. کامپوزیت همچنین برای دستیابی به زیبایی دندان مانند باید پولیش شود. و حتی پس از آن نیز کاملاً قابل مقایسه نیست.

مزایای کامپوزیت دندان

تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت

کدام روش بهتری برای درمان دندان است؟

تصمیم در نهایت در دستان بیمار و دندانپزشک است که کدام گزینه بهتر است. این به این دلیل است که نیازهای هر بیمار متفاوت است و زمانی که نیازهای شخصی، هزینه و سایر عوامل اعمال می شود، یک گزینه معمولاً بر دیگری برتری دارد.

روکش‌های دندان و لمینت‌های دندان گزینه‌های عالی برای تقویت لبخند هستند. به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دریابید که آیا شما کاندید مناسبی هستید و کدام گزینه برای شما بهترین است!