اهمیت بیهوشی و آرامبخش در کلینیک

مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی برای جراحی دهان و دندان می تواند ترسناک یا طاقت فرسا باشد، به خصوص اگر جوان هستید یا قبلاً هرگز جراحی دندان انجام نداده اید و هیچ اطلاعاتی درمورد تفاوت بین بیهوشی عمومی و آرامبخش ندارید، بهتر است این مقاله را تا آخر مطالعه نمایید.

اغلب، هنگام انجام عمل جراحی دندان مانند کشیدن دندان عقل، آرامش یا خوابیدن بیمار در طول عمل راحت تر است. علاوه بر این، بسیاری از جراحی های پیچیده که توسط جراحان فک و صورت انجام می شود، مستلزم این است که بیمار آرام بخشی عمیق یا بیهوشی عمومی داشته باشد.

بیهوشی عمومی برای جراحی دندان

بیهوشی عمومی قبل از جراحی دندان

تفاوت بین بیهوشی عمومی و آرامبخش

اما تفاوت بین بیهوشی عمومی و آرامبخش در چیست؟ بسیاری از مردم تفاوت را درک نمی کنند که سطوح مختلف آرام بخشی وجود دارد. وقتی می شنوید که افراد در مورد ترس و اضطراب برای کشیدن دندان صحبت می کنند، لزوماً برای همه افراد یکسان نیست، زیرا هر دندان پزشک نمی تواند سطح آرامبخش یکسانی را برای این عمل ارائه دهد.

اولا، بیهوشی یا سدیشن در دو حالت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی وجود دارد. بی حسی موضعی اساساً استفاده از داروی بی حسی است که ما مستقیماً به ناحیه ای که قرار است جراحی انجام شود، تزریق می کنیم. این کار ناحیه را بی حس می کند تا احساس درد نکنید و به طور معمول هر عمل جراحی دهان نیاز به بی حسی موضعی دارد و برخی عمل های خاص نیازمند بیهوشی عمومی می باشند. بیهوشی عمومی به معنای خوابیدن در طول عمل جراحی است و شما در آن زمان کاملاً بیهوش خواهید شد.

هنگامی که ما در مورد تفاوت بین بیهوشی عمومی و آرام بخش صحبت می کنیم، بهتر است که آن ها را درباره سطح هوشیاری در یک زمان مقایسه کنیم. در ابتدای عمل، قبل از بیهوشی عمومی؛ بیمار کاملاً بیدار است و آگاهی کاملی از اطراف و عمل دارد، در حالی که در انتهای کار، بیمار تحت بیهوشی عمومی است و کاملاً در خواب به سر می برد و به هیچ تحرکی پاسخ نمی دهد که استفاده از آرام بخش در طول عمل، بین این سطح از هوشیاری عمل می کند و بیمار نه کاملا خواب است و نه کاملا هوشیار.

آرام بخش چیست؟

آرام بخش معمولاً تحت مراقبت بیهوشی تحت نظارت قرار می گیرد. هنگامی که دندانپزشک تصور می کند که عمل شما نیاز به یک عامل اضافی برای راحتی بیشتر شما دارد ، علاوه بر بی حسی موضعی ، توسط دندانپزشک توصیه می شود. این به شما کمک می کند تا برای جراحی دهان خود راحت تر و راحت تر باشید.

آرام بخش بیشتر در مطب و کلینیک های دندانپزشکی جراحی فک و صورت انجام می شود. انواع مختلفی از آرام بخش وجود دارد. که برخلاف اکثر دندانپزشکان عمومی، متخصصان جراحی دهان می توانند انواع آرامبخش و بیهوشی را به بیماران ارائه دهند. اگر در طول عمل مضطرب هستید، یا در باز نگه داشتن دهان خود برای مدت طولانی ناراحت و اذیت هستید، یا رفلکس شدید دارید و یا نیاز به یک عمل جراحی دردناک مانند کشیدن دندان عقل دارید، مفید است.

میزان آرام بخش مورد نیاز شما به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع عمل، نحوه واکنش بدن شما به بیهوشی، سن و شرایط پزشکی و عادات سلامتی شما.

تفاوت بین بیهوشی عمومی و آرامبخش

تفاوت بیهوشی و آرامبخش

انواع آرام بخش در کلینیک دندانپزشکی

سه سطح اصلی آرام بخش وجود دارد: حداقل، متوسط ​​و عمیق.

حداقل آرام بخش به شما کمک می کند تا آرام شوید، اما به احتمال زیاد بیدار خواهید بود. شما قادر خواهید بود به راحتی به تحریکات کلامی و فیزیکی پاسخ دهید. حداقل آرام بخش اغلب با استفاده از داروهای خوراکی یا گاز اکسید نیتروژن به دست می آید. در ادامه مقاله با تفاوت بین بیهوشی عمومی و آرامبخش بیشتر آشنا شوید.

اکثر دندانپزشکان عمومی می توانند حداقل آرام بخش را به بیماران ارائه دهند. اگر به روشهای جراحی دندانپزشکی مانند کشیدن دندان عقل نیاز دارید، ممکن است استفاده از آرامبخش به تنهایی کافی نباشد.

آرامبخش در سطح متوسط ​​زمانی استفاده می شود که احساس خواب آلودگی بیشتری می کنید و حتی ممکن است در حین عمل به خواب بروید، ممکن است بسیاری از مراحل را به خاطر بسپارید و بخش کوچکی از عمل را به یاد نیاورید. برای استفاده از داروهای آرامبخش، به طور معمول متخصصین از داروهای داخل وریدی به بیمار حاصل می شود. دندانپزشک شما برای انجام این نوع آرامبخش نیاز به آموزش های تخصصی دارد.

آرام بخش عمیق مثل این است که شما در طول عمل کاملاً بیهوش نیستید، اما ابزار دندانپزشکی را احساس نمی کنید. این روش معمولاً برای درمان های پیچیده تر جراحی دهان مانند کشیدن دندان عقل یا سایر عمل های دشوار مثل مواقعی که فوبیای قابل توجهی در انجام درمان های مربوط به دندان دارید یا بسیار مضطرب هستید، توصیه می شود.

آرام بخش عمیق نیاز به آموزش های تخصصی تری در زمینه دندانپزشکی دارد و کلینیکی که می خواهید بیماران را درمان کنید باید دارای مجوزهای دقیق باشد تا بتواند آرام بخش عمیق را انجام دهد. اغلب آرام بخش عمیق فقط توسط جراحان فک و صورت در کلینیک های معتبر دندانپزشکی انجام می شود.

بیهوشی عمومی چیست؟

برخی عمل ها وجود دارد که در آن جراح دهان شما بیهوشی عمومی را توصیه می کند. این کار توسط متخصص بیهوشی از طریق استنشاق گاز یا داروهای داخل وریدی یا ترکیبی از هر دو انجام می شود. در صورت بیهوشی عمومی، بیماران از محیط اطراف خود کاملا بی اطلاع هستند و قادر به پاسخگویی درد و حرکات ابزار نیستند.

در بیهوشی عمومی، بیماران هوشیاری کامل خود را از دست داده و تحت نظارت دقیق پزشکی قرار می گیرند تا از ایمنی بیهوشی، اطمینان حاصل شود.

آرامبخش در دندانپزشکی

جراحی دندان در بی حسی

نتیجه گیری تفاوت بین بیهوشی عمومی و آرامبخش

آرام بخش و بیهوشی در انواع مختلف در جراحی های دهان بسیار مفید هستند. هدف آنها این است که بیماران بتوانند درمان های پیچیده و طولانی مدت را به راحتی پشت سر بگذارند و جراح دهان و دندان بتواند بدون مانع و مشکلی در حرکت بیمار، درمان لازم را انجام دهد.