تاثیر پستانک بر دندان های کودک

برای یک نوزاد تازه متولد شده، مکیدن پستان مادر یک عمل طبیعی است که برای رشد کودک لازم است. اینگونه کودک تغذیه مورد نیاز خود را از طریق مکیدن، بدست می آورد. اگر دقت کنید، حتی هنگام خواب کودک می تواند حرکت مکیدن پستان را انجام دهد. پستانک به شما این امکان را می دهد که نیاز به مکیدن پستان را بعد از مدتی از برطرف کرده و از طریق پستانک کودک را آرام کنید.

قطع عادت مکیدن پستانک کودکان یکی از کارهای سختی است که والدین برای از بین بردن این عادت باید انرژی زیادی صرف کنند و به همین علت شک و تردید های زیادی در رابطه با استفاده یا عدم استفاده از پستانک برای والدین وجود دارد. در مورد فواید و یا خطرات پستانک برای نوزادان و تاثیر پستانک بر دندان های کودک و رشد آن ها در این مقاله به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

فواید نوک پستان برای کودکان

تاثیر پستانک بر دندان

فواید نوک پستان برای کودک

تا شش ماه اول، دندانهای نوزاد همچنان در بافت لثه قرار دارند و مکیدن پستان مادر تاثیری در دندان ها ندارد. علاوه بر این، یکی از مزیت های بزرگ سینه مادر این است که کودک تحت هر شرایطی آرام می شود به عنوان مثال، در صورتی که کودک اضطراب داشته باشد، با مکیدن سینه یا پستانک آرام می شود و خوابشان می برد. البته هر وقت کودک شروع به گریه می کند نمی توانید پستانک را به او بدهید، در ابتدا باید سعی کنید دلایل گریه او را درک کنید..

مزایا و معایب استفاده از پستانک

نوک سینه آناتومیک طبیعی دهان کودک را کاملا پر می کند، کودک با گرفتن پستانک به دهان، فک پایین خود را به جلو می آورد. از طرفی، پستانک می تواند به رشد و نمو دهان و دندان کودک آسیب برساند. استفاده طولانی مدت از پستانک می تواند باعث تغییراتی در شکل سقف دهان شود، از رشد مناسب دندان ها جلوگیری کرده و همچنین مشکلاتی در چینش دندان ایجاد می کند.

آیا پستانک روی دندانهای دائمی تأثیر می گذارد؟

با این حال، بسیاری از کارشناسان می گویند وقتی کودک از شیر گرفته می شود، تأثیر مستقیمی بر ماندگاری و سلامت دندان هایش خواهد داشت. اما برخی از کودکان به دلیل استفاده مداوم از پستانک برای مدت زمان طولانی مشکلات دندانی را تجربه می کنند

مزایای استفاده از پستانک

  1. آرامش بخشی در نوزادان

پستانک به عنوان نوعی تسکین دهنده درد، اضطراب، تنش و … گزینه ای ایده آل برای نوزادان است. این امر به ویژه هنگامی که خسته شده اید و نیاز به یک استراحت کوتاه در نگه داشتن فرزند خود دارید، می تواند برایتان مفید باشد. اغلب اوقات، پستانک می تواند به آرامش کودک کمک کند، بنابراین می توانید در این بازه زمانی به کارهای دیگری مانند درست کردن غذای یا حتی لحظاتی نشستن و استراحت کردن بپردازید.

  1. وسیله ای کمکی برای از شیر گرفتن کودک

اگر شما در شرف از شیر گرفتن کودک خود هستید، پستانک می تواند به عنوان یک وسیله خوب و جایگزین سینه مادر عمل کند که ممکن است این روند از شیر گرفتن را برای نوزادان و والدین آسان تر کند.

  1. جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزادان

مکیدن پستانک توسط نوزادان آن ها را از یکی از خطرات بزرگ نوزادی به اسم سندرم مرگ ناگهانی نجات می دهد. این سندرم ناشی از خواب عمیق نوزادان و قطع تنفس آن ها می باشد؛ هنگامی که کودک از پستانک استفاده می کند موجب تحریک عصبی نوزادان شده و خواب آن ها را سبک تر می کند که همین موضوع باعث جلوگیری از قطع تنفس آن ها می شود.

با وجود همه این مزایا، استفاده از پستانک دارای اشکالاتی بالقوه است که در بیشتر موارد، علت بروز این مشکلات دهان و دندان، به این دلیل است که کودک برای مدت طولانی از پستانک استفاده می کند.

فواید استفاده از پستانک

مزایای استفاده از پستانک

معایب استفاده از پستانک

پستانک با وجود مزایای بسیار خوبی که برای کودک و حتی والدین دارد داری مشکلات و معایب احتمالی نیز می باشد. بهتر است که کودک تا سن دو سالگی نهایتا از پستانک استفاده کند و بعد آن را کنار بگذارد، در این صورت نظم و ترتیب دندان ها حفظ شده و با یک آرایش صحیحی دندان ها رشد می کنند.

اما اگر کودک برای طولانی مدت و به اندازه سه الی چهار سال از پستانک استفاده کند، این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی در رشد دندان ها و یا نظم آن ها می شود. یکی دیگر از مشکلات و خطرات احتمالی استفاده از پستانک برای زمان طولانی، باز شدن بیش از حد مجراهای شنوایی است، به این صورت که ترشحات گلو به گوش میانی نفوذ کرده و بعد از انتقال باکتری های گلو به نواحی گوش، کودک موجب عفونت های گوش می شود. در نتیجه بهتر است که فقط تا سنین دو سالگی کودک از پستانک استفاده کند و بعد از آن با روش های دیگر او را آرام کنید.

سوالات متداول تاثیر پستانک بر دندان های کودکان

  • چرا کودکان دوست دارند از پستانک استفاده ‌کنند؟
    استفاده از پستانک یا مکیدن انگشت شست، باعث می شود که کودک احساس امنیت در شرایط سخت و نگران کننده مانند مطب های پزشکی و …  داشته باشد. از جمله این شرایط گرفتن پستان مادر از کودک و یا جدا شدن والدین از کودک برای مدتی و قرار گرفتن بین افراد غریبه و ناشناس است..
  • نکات ایمنی نگهداری از پستانک چیست؟
    مرکز پزشکی دانشگاه های برتر جهان، توصیه می‌کنند در صورتی که والدین قصد استفاده از پستانک برای کودک را دارند، از پستانک‌های یک تکه، بدون مایع داخلی و بدون اجزای ریز یا متحرک استفاده کنند. پستانک باید به طور منظم (دو الی سه بار در روز) شست‌وشو داده شود. همچنین بهتر است از فروبردن آن داخل مایعات شیرین مثلعسل خودداری کرد زیرا این کار سرعت پوسیثدگی دندان های کودک را افزایش می دهد.
  • مشکلات دندانی ناشی از مکیدن پستانک چیست؟
    مکیدن طولانی مدت پستانک یا انگشت شست، مشکلاتی را از جهت رویش نامناسب دندان ها به وجود می آورد. معمولا استفاده از پستانک برای مدت طولانی موجب جلو زدگی دندان های فک بالایی می شود، به این ترتیب که دندان ها به درستی روی یکدیگر قرار نمی گیرند و فضای خالی زیادی بین دو ردیف دندان بالا و پایینی ایجاد می شود.
مشکلات دندانی ناشی از پستانک

معایب استفاده از پستانک

سخن آخر

تاثیر پستانک بر دندان های کودک یکی از سوالات رایجی است که خیلی از والدین از دندانپزشکان می پرسند و یا به دلیل افکار اشتباه و غلط و یا راحت تر بودن خود، کودک را برای طولانی مدت وابسته به استفاده از پستانک می کنند که این کار به دندان های کودک آسیب زده و مانع از رشد صحیح دندان ها می شود.