بهترین راهکارها را برای غلبه بر اضطراب دندان‌پزشکی

اگر فکر مراجعه به دندانپزشک به شما احساس عصبی بودن می‌دهد و شما را از مراجعه به کلینیک دندان‌پزشکی منصرف می‌کند، شما تنها نیستید. بر اساس گزارش بنیاد بهداشت دهان، تقریباً یک نفر از جمعیت بزرگسالان بریتانیا از مراجعه به دندانپزشک خود ترس دارند و حدود 12 درصد از جمعیت از فوبیای دندانی و اضطراب دندان رنج می برند.

بسیاری از ما ممکن است مطمئن نباشیم که آیا اضطراب دندانی داریم یا خیر. تصور می شود که اگر به درمان دندانپزشکی نیاز دارید و از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی اجتناب می کنید، نوعی فوبیای دندانپزشکی دارید. متأسفانه، کسانی که فوبیای دندان دارند تنها زمانی به دندانپزشک خود مراجعه می کنند که به دلیل درد شدید دندان مجبور شوند. این فوبیا باعث می شود افراد احساس کنند که نمی توانند عادات یا احساسات خود را تغییر دهند، در حالی که هنوز از غیرمنطقی بودن ترس خود آگاه هستند.

افراد مبتلا به فوبیای دندان معمولاً هنگام فکر کردن به دندانپزشک احساس ناراحتی و بیماری شدید دارند، شب قبل از سفر به دندانپزشک مشکل خواب دارند و حتی وقتی در اتاق انتظار دندانپزشکی می نشینند یا در حال درمان هستند دچار مشکل برای نفس کشیدن می شوند.

تصور می‌شود که فوبیای دندان‌پزشکی اغلب به تجربه بد و این تصور که مراجعه به دندانپزشک یک تجربه منفی است مربوط می‌شود. سایر عوامل روانشناختی ممکن است عبارتند از این باور که قرار ملاقات با دندانپزشک برای مدت طولانی طول می کشد در حالی که زمان انتظار به تعویق افتاد باعث طولانی شدن ویزیت و تشدید تجربه کلی می شود.

کاهش استرس دندانپزشکی

غلبه بر اضطراب دندان‌پزشکی

اگر فکر می کنید از اضطراب دندانی رنج می برید، نگران نشوید. ما هزاران بیمار مضطرب و عصبی را در طول سال‌ها درمان کرده‌ایم و می‌دانیم که ارائه یک تجربه دندانپزشکی دلپذیر برای ما چقدر مهم است. ما هشت مورد از بهترین راه‌ها را برای غلبه بر اضطراب دندان‌پزشکی فهرست کرده‌ایم تا قبل از ملاقات بعدی دندانپزشکی از شما حمایت کنیم.

1. دندانپزشک خود را عوض کنید

اگر ملاقات بدی از دندانپزشک را تجربه کرده اید، احتمالاً در آینده شما را از مراجعه به دندانپزشک منصرف می کند. در حالی که دندانپزشکان مسئولیت حمایت از سلامت دهان و دندان شما و ارائه درمان های دندانی را بر عهده دارند، آنها همچنین مسئولیت دارند که اطمینان حاصل کنند که شما راحت هستید و احساس آرامش می کنید. هیچ دلیلی برای احساس اضطراب نباید وجود داشته باشد.

به همین دلیل، ممکن است برای شما مفید باشد که دندانپزشک خود را تغییر دهید و فردی را پیدا کنید که اضطراب شما را درک کند و ذهن شما را آرام کند.

از دوستان و خانواده خود بخواهید توصیه هایی داشته باشند یا روی بررسی های دندانپزشکان محلی تمرکز کنید تا متوجه شوید که سایر بیماران چگونه ویزیت خود را پیدا کرده اند. تعجب خواهید کرد که چه تعداد از بیماران اضطراب های مشابهی دارند، بنابراین هر دندانپزشک مناسبی نظرات مثبتی از بیماران مبتلا به اضطراب دندان خواهد داشت.

2. با چکاپ شروع کنید

ممکن است مدتی از درمان دندانپزشکی شما گذشته باشد. به جای اینکه مستقیماً وارد یک درمان تهاجمی شوید، ممکن است در عوض از شروع آهسته آهسته و ابتدا با معاینه یا ویزیت بهداشتی بهره مند شوید. این یک مرحله بسیار ساده است که به شما این امکان را می دهد تا با دندانپزشک خود ارتباط برقرار کنید و به تدریج اعتماد به نفس خود را قبل از انجام درمان ایجاد کنید.

3. زمان قرار ملاقات زودهنگام را انتخاب کنید

همه ما تجربه انتظار برای یک مصاحبه شغلی، جلسه یا امتحان را داشته ایم. اغلب، این انتظار طولانی می تواند تجربه را طولانی کند و زمان بیشتری برای ترس و نگرانی در اختیار شما قرار دهد. به همین دلیل، رزرو وقت قبلی در صبح می تواند جایگزین بهتری باشد و قبل از اینکه منتظر بمانید، زمان تمام می شود. تأخیر در قرار ملاقات ها اغلب اضطراب دندانپزشکی را تشدید می کند، بنابراین داشتن یک قرار زودهنگام احتمال تاخیر در قرار ملاقات شما را کاهش می دهد.

4. اضطراب خود را مشخص کنید

یک مشکل مشترک، واقعاً یک مشکل نصف شده است. اضطراب خود را به دندانپزشک خود بگویید و اگر ترسی دارید به او اطلاع دهید تا از قبل آگاه شوند. دندانپزشکان برای رسیدگی به هر نوع بیمار آموزش دیده اند، بنابراین نترسید که در طول قرار ملاقات خود احساس اضطراب دارید یا خیر.

اگر به شما احساس راحتی بیشتری می‌کند، حتی می‌توانید با یک «علامت» با دندانپزشک خود موافقت کنید تا به شما علامت دهد که آیا می‌خواهید متوقف شود و استراحت کند. این ساده است، با این حال، به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری بر ویزیت دندانپزشکی خود داشته باشید و به دندانپزشک شما این امکان را می دهد که تجربه را لذت بخش تر کند.

اگر از صدا و ابزارهای دندانپزشکی می ترسید، با دندانپزشک خود صحبت کنید و ببینید آیا او می تواند از ژل بی حس کننده برای بی حس کردن هر درد یا ناراحتی جزئی استفاده کند یا خیر. در دندانپزشکی شبانه روزی رایا، کل تیم ما بسیار دوستانه و با تجربه هستند.

5. پشتیبانی پیدا کنید

بسیاری از بیماران یک دوست یا خویشاوند را با خود به نوبت دندانپزشکی خود می آورند. به‌عنوان یک کلینیک دندانپزشکی در تهران، اگر ترجیح می‌دهید شخصی برای حمایت شما را در قرار ملاقاتتان همراهی کند، بسیار خوشحال می شویم او را همراه خودتان بیاورید.

6. عوامل دلپذیر را پیدا کنید

هنگامی که اکثر بیماران مضطرب به دندانپزشک مراجعه می کنند، تنها چیزی که در ذهن آنها وجود دارد این است که روی صندلی دندانپزشکی چه اتفاقی می افتد. صدای ابزارهای دندانپزشکی و اجکتور بزاق می تواند بر تجربه دندانپزشک غلبه کند و باعث ترس اضافی شود.

پیدا کردن عوامل حواس پرتی در حین مراجعه به دندانپزشک می تواند افکار شما را از اضطراب دور کند. هنگام معاینه یا درمان، در حین بازدید از هدفون برای گوش دادن به موسیقی یا گوش دادن به یک کتاب صوتی استفاده کنید تا ذهن شما در حالت استراحت باشد و به شما کمک کند آرامش داشته باشید.

7. از تکنیک های تمرکز حواس استفاده کنید

اضطراب در ذهن است و یافتن تکنیک ها و روش هایی برای مقابله با این اضطراب می تواند دنیای متفاوتی را ایجاد کند. وقتی اضطراب را تجربه می کنیم، تنفس ما ناهماهنگ می شود و به سختی می توان آن را کنترل کرد. در طول ویزیت دندانپزشکی خود تمرینات تنفس عمیق را امتحان کنید و مطمئن شوید که به آرامی دم و بازدم انجام می دهید. اگر متوجه شدید که اضطراب شما قبل از قرار ملاقات یا در حین ملاقات شروع به از بین رفتن کرده است، این تکنیک را پنج بار امتحان کنید.

اگر هنوز هم احساس اضطراب دارید، روی شل کردن هر یک از عضلات بدن خود تمرکز کنید و از بالای بدن خود شروع کنید و به تدریج به سمت پایین حرکت کنید. انرژی خود را بر روی کاهش تنش در پیشانی، سپس گونه ها، گردن، سینه متمرکز کنید و سپس به نیمه پایینی بدن خود ادامه دهید.

8. به خود پاداش دهید

یک سیستم پاداش خوب می تواند از نظر روانی به ما این تصور را بدهد که چیزی یک تجربه مثبت بوده است، حتی اگر در طول تجربه چنین احساسی نداشته باشیم. پس از معاینه یا درمان، برای ایجاد ارتباط مثبت با تجربه کلی، پاداشی را برای خود دریافت کنید. خواه بازدید از سینما، رفتن به بیرون برای ناهار یا صرف استراحت باقیمانده روز، واقعاً در راه شکست دادن اضطراب دندانپزشکی خود خواهید بود.

راه های کاهش استرس از دندانپزشکی

کاهش استرس و ترس از دندانپزشکی

مراقب دندان های خود باشید

ما به عنوان یک دندانپزشک شبانه روزی رایا، تعدادی از مشتریان مضطرب و عصبی را که در گذشته تجربیات بدی داشته اند، درمان کرده ایم. ما به خود می بالیم که به مشتریان خود لذت بخش ترین تجربه دندانپزشکی را می دهیم که آنها را قادر می سازد بر هر ترسی غلبه کنند و دندان های خود را تا پایان عمر حفظ کنند.

اگر نیاز به وقت دندانپزشکی دارید، لطفاً با ما تماس بگیرید. دندانپزشکان ما در صورت امکان همه بیماران اورژانسی را در همان روز ویزیت خواهند کرد و به محض تماس، نوبت بعدی موجود به شما پیشنهاد می شود.