اوردنچر ثابت

اوردنچر پروتز متحرک است که توسط ایمپلنت های دندانی پشتیبانی می شود. اوردنچر به دو تکیه گاه متصل است که از قابلیت نگهداری خوبی برخوردار است. آنها راحت تر از پروتزهای متحرک معمولی هستند، زیرا از ثبات و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. تجربه نشان داده است، در بیمارانی دندان های خود را به دلیل مسائل مختلف از دست داده اند، از بهترین روش درمان استفاده از اوردنچر ثابت است که نتیجه بهتر با طول عمر بیشتری را خواهد داشت.

پروتز ثابت فرآیند بازسازی دندان است که از دست دادن دندان ها را با موادی که از رنگ رنگ و ظاهر مشابه دندان ها هستند جایگزین می کنند. در استفاده از دندانهای مصنوعی گزینه های مختلفی توصیه می شود که از نظر ساختاری مشابه دندان ها هستند. یکی دیگر از مزایای اوردنچر ثابت این است که هنگامی که توسط ایمپلنت های دندانی پشتیبانی می شود، به عنوان پروتز ثابت عمل می کند و ثبات بیشتری را ارائه می دهد.

اوردنچر ثابت چیست؟

اوردنچر ثابت

پروتزهای ثابت یا متحرک؟

پس از معاینه دهان و دندان، بیمار می تواند تصمیم بگیرد که پروتزی که باید در دندان قرار بگیرد، پروتز ثابت یا متحرک باشد. این تصمیم بسته به نظر شما و تصاویر گرفته شده از دندان و فک توسط دستگاه های مختلف و در نهایت تایید دندانپزشک گرفته می شود. پروتز متحرک هنگامی که همه دندانهای خود را از دست داشته باشد هم کاربرد دارد؛ این موضوع معمولاً در افراد مسنی رخ می دهد که به دلیل تغییرات مربوط به سن دندانهای خود را از دست می دهند.

این پروتزها یک دندان طبیعی و بخشی از فک را کاملاً شبیه سازی می کنند. تکنیک ها و مواد ساخت مدرن به آنها این امکان را می دهد که در سطح بالایی در دهان عمل کنند و از نظر ظاهر کاملا مشابه دندان های طبیعی باشند. شما می توانید پروتزهای متحرک را در هر زمان برداشته و روی لثه ها قرار دهید.

پروتزهای ثابت مشابه این پروتزهای متحرک عمل نکرده و فقط توسط متخصص دندانپزشکی می تواند برداشته شود. درمان دندان با پروتز به دو روش انجام می شود:

  • توسط پشتیبانی ایمپلنت: قرار دادن یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم در لثه
  • با تراشیدن سطح دندان: محکم کردن آپروتز با یک تاج مصنوعی دندان یا بریج

در صورت از دست دادن کامل دندان ها، روش دوم قابل انجام نیست و بیمار فقط می تواند از ایمپلنت استفاده کند. اما مواد استفاده شده در مورد اول، برای تمامی دندان ها از نظر هزینه گران تمام می شود و همچنین مدت زمان درمان با روش اوردنچر ثابت با پشتیبانی ایمپلنت طولانی تر شده که به همین خاطر معمولا افراد مسن از دندان مصنوعی استفاده می کندد زیرا در صورت عدم وجود کامل دندان های در فک بالایی و پایینی، اقتصادی ترین و راحت ترین راه استفاده از دندان مصنوعی است.

اوردنچر از چه موادی ساخته شده است؟

اوردنچر پروتز رزینی با دندانهای آکریلیک است که برای مقاومت بیشتر، در داخل خود یک ساختار فلزی دارد. اوردنچر از نظر راحتی کاملا مناسب تمامی بیماران می باشد اما تنها ایرادا آن از نظر برخی از افراد، قابلیت جابجایی و متحرک بودن آن است، به دلیل تأثیر تجمع باکتریها یا پلاک ها بین دندان ها، استفاده از پروتزهای متحرک برای تمیز کردن تمامی سطوح دندان ها بسیار ساده بوده و نیازی به نگرانی بابت آلوده شدن ایمپلنت های دندان نمی باشد.

تاج های کاملاً سرامیکی: کسانی که نگران ظاهر و زیبایی دندان هایشان هستند می توانند از تاج های پرسلان بدون فلز در دندان های جلویی که ظاهری شبیه به دندان های طبیعی دارند، استفاده کنند.

تاج های فلزی: تاج هایی هستند که کاملاً از فلزهایی مانند طلا، کروم و کبالت ساخته شده اند. برخلاف تاج های چینی ، استفاده از آنها در دهان محدودیدت هایی دارد و برای استفاده در دندان های خلفی که مشکلی در زیبایی دندان ها ایجاد نمی کنند و در دندان هایی که نمی توان از تاج های چینی استفاده کرد، مناسب می باشند.

اوردنچر از چی ساخته شده است؟

پروتزهای ثابت یا متحرک؟

مزایای استفاده از اوردنچر

یکی از مزایای استفاده ازاوردنچر، هزینه اقتصادی آن است، زیرا قیمت پروتزهای متحرک با پشتیبانی ایمپلنت نسبت به انواع پروتز دندانی و عملکرد و ماندگاری خوبی که دارند، ارزان تر است. یکی دیگر از مزایای اوردنچر در مقایسه با پروتزهای دیگر این است که از شکستن دندان با اجسام دیگر جلوگیری می کنند.

و درنهایت یکی از مهمترین و بهترین مزایای آنها سهولت در رعایت بهداشت دندان است. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا با چندین سال تجربه و سابقه کاری، و با وجود یک تیم حرفه ای و تخصصی دندانپزشکی می تواند با توجه به نیاز شما، بهترین درمان دندان را به شما ارائه دهند.

مراحل قرارگیری اوردنچر ثابت چیست؟

برای رسیدن به شکل و نتیجه نهایی در پروتز ثابت، دندانپزشک حداقل به 4 جلسه درمان نیاز دارد. مراحل ساخت و قرار گیری اوردنچر ثابت بر روی دندان طبق روند زیر می باشد:

  • آماده سازی و اندازه گیری: اندازه گیری دقیق دندان یا دندانهای ترمیم شده اولین مرحله پروتز ثابت است که برای تغیین مدل آزمایشگاهی پروتز ثابت انجام می شود. رنگی که در دندانها استفاده خواهد شد با تصمیم مشترک بیمار و دندانپزشک تعیین می شود.
  • تمرین زیرساختی: تمرین چگونگی قرار دادن اسکلت فلز و پایه زیرکونیوم در دهان انجام می شود.
  • مرحله نهایی: در نهایت ساخت پروتز مخصوص دندان ها در آزمایشگاه ها و تعیین رنگ دندان و اندازه دقیق دندان آسیب دیده، دندانپزشک در جلسه پایانی پروتز را روی دندان بیمار قرار می دهد.

بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دندان مصنوعی تأثیر مستقیمی بر سلامت و طول عمر دندان ها دارد. در صورت وجود مواردی که نیاز به استفاده از پل دندان است، دندانپزشک به بیمار اطلاع می دهد.

تفاوت پروتز با دندان مصنوعی

پروتزهای مصنوعی دندان های مصنوعی هستند که به آنها پروتز نیز گفته می شود و با پشتیبانی از بافت استخوانی که در فک پایین و فوقانی وجود داد، هنگامی که فرد به ویژه افراد مسن، اکثر دندان های خود را از دست داده اند و به دنبال آسان ترین، ارزان ترین و سریع ترین راه برای جایگزین کردن دندان های خود هستند، دندان های مصنوعی پیشنهاد می شوند. استفاده از دندان های مصنوعی در مواردی که امکان انجام ایمپلنت دندان وجود ندارد، توصیه می شود.

مزایای دندان مصنوعی

تفاوت پروتز با دندان مصنوعی

سخن آخر

پروتزها یکی از مهم ترین امور دندانپزشکی بشمار می روند که خیلی از کلینیک ها به دلیل عدم اطلاعات کافی در این زمینه، توصیه های اشتباهی در مورد انتخاب پروتز مناسب دندان هایتان می کنند. کلینیک شبانه روزی رایا با داشتن تیمی متخصص در زمینه پروتز دندان، ایمپلنت، ارتودنسی و … به شما این اطمینان را می دهد که از نتیجه نهایی درمان دندان های خود رضایت کامل داشته باشید.