انواع ورم لثه

خیلی از افراد در طول زندگی خود دچار انواع ورم لثه و مشکلات تحت تاثیر آن می شوند. در این مقاله قصد داریم انواع عفونت و بیماری های مربوط به لثه را به طور کامل توضیح دهیم تا بتوانید با آگاهی از راه های پیشگیری و درمان این بیماری، به سلامت دهان و دندان خود کمک کنید. بیماری مربوط به لثه می تواند ناشی از عوامل محیطی، پلاک ها، داروها و یا سو تغذیه باشد.

ورم لثه ناشی از پلاک ممکن است توسط باکتری، ویروس یا قارچ خاصی ایجاد شود. همچنین بیماری های لثه احتمال دارند توسط عوامل ژنتیکی، شرایط سیستمیک (از جمله واکنش های آلرژیک و برخی بیماری ها)، زخم های دهانی و لثه، یا واکنش به اجسام خارجی ایجاد شود. البته لازم به ذکر است که گاهی اوقات لثه ها فقط به دلیل عدم رعایت بهداشت، ورم می کنند.

انواع ورم لثه

علت تورم لثه چیست؟

علت ورم و عفونت لثه

  • تجمع پلاک باکتریایی: شایعترین علت التهاب لثه تجمع پلاک باکتریایی بین دندانها و اطراف آن است که معمولا بعد از خوردن غذا در دندان ها ایجاد می شود و اگر فرد از نخ دندان و یا مسواک استفاده نکند این پلاک ها بیشتر شده که در نهایت منجر به تخریب بافت لثه یا ورم لثه شود. همچنین ممکن است در برخی موارد، این پلاک ها عوارض دیگری مانند از دست دادن دندان ها هم شوند. پلاک های دندان می توانند باعث پوسیدگی دندان و مشکلات پریودنتال مانند التهاب لثه و پریودنتیت مزمن و عفونت لثه شوند.

پلاک در نهایت باعث تحریک و التهاب لثه ها در اطراف پایه دندان می شوند، این بدان معنی است که ممکن است لثه به راحتی خونریزی کند.

  • تغییر در هورمون ها: ممکن است انواع ورم لثه در دوران بلوغ، یائسگی، چرخه قاعدگی و بارداری رخ دهد. زیرا احتمال این که لثه حساس تر شود و خطر التهاب را افزایش دهد، وجود دارد.

برخی از بیماری ها: بیماری ها نیز به نوبه خود می توانند موجب عفونت های لثه و دندان شوند. برخی از بیماری ها مانند سرطان، دیابت و HIV با خطر بیشتر التهاب لثه مرتبط هستند.

داروها: برخی از داروها ممکن است سلامت دهان و دندان را تحت تأثیر قرار دهند ، به خصوص اگر جریان بزاق کاهش یابد. دیلانتین ، داروی ضد تشنج و برخی داروهای ضد آنژین می توانند باعث رشد غیر طبیعی بافت لثه شوند.

سیگار کشیدن: سیگار یکی دیگر از دلایل ورم و عفونت لثه است. افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری معمولاً بیشتر به التهاب لثه مبتلا می شوند.

سن: خطر ورم لثه با افزایش سن افزایش می یابد. زیرا بیماری های لثه با رژیم غذایی در ارتباطن؛ خیلی از افراد به دلیل کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن در سنین بالاتر، به مشکلات لثه و دندان دچار می شوند.

علائم و نشانه های تورم لثه

در موارد خفیف التهاب لثه، ممکن است هیچ گونه ناراحتی، درد یا علائم قابل توجهی وجود نداشته باشد. اما در مواقعی که ورم لثه بیشتر شده و به بیمار احساس ناخوشایند و درد دست می دهد، باید به علائم و نشانه های التهاب لثه توجه کند که شامل موارد زیر می باشد:

  • لثه ها به مرور زمان رنگ طبیعی خود را از دست داده و قرمز می شوند.
  • لثه ها نسبت به قبل حساس تر شده و ممکن است هنگام لمس کردن، دردناک باشند.
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • هالیتوز یا بوی بد دهان ناشی از عفونت یا التهاب لثه
  • التهاب یا تورم لثه
علائم ورم لثه

علائم و نشانه های تورم لثه

تشخیص عفونت لثه

یک دندانپزشک یا یک متخصص بهداشت دهان و دندان عوامل و علت عفونت لثه مانند پلاک، تغذیه نامناسب و … را ناحیه مورد نظر دهان بررسی می کند. این کار توسط دستگاه های مخصوص، گاهی اشعه ایکس و … انجام می شود. اگر تشخیص به موقع اتفاق بیفتد و راه حل درمان سریع و مناسبی از طرف دندانپزشک پیشنهاد شود، می توان التهاب و تورم لثه را در مدت زمان کمی درمان کرد.

متخصص دندانپزشکی اهمیت بهداشت دهان و دندان و نحوه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را به طور موثر برای شما توضیح می دهد و به شما توصیه می کنند که بیمار به طور مرتب برای قرارهای ملاقات بعدی به دندانپزشکی مراجعه کند و وضعیت دندان و لثه اش چک شود.

عوارض تورم لثه

بعضی اوقات افراد به تورم لثه خود اهمیتی نمی دهند و به مشکلات و عوارض ناشی از تورم توجهی نمی کنند که ممکن است به از دست دادن دندان هایشان منجر شود. درمان التهاب لثه و پیروی از دستورات متخصص بهداشت دندان می تواند به طور کامل از بروز عوارض جلوگیری کند.

با این حال ، بدون درمان و پیشگیری از گسترش این عفونت، بیماری لثه می تواند شدت یابد و بر روی بافت، دندان ها و استخوان ها تأثیر بگذارد. برخی از عوارض ناشی تورم لثه عبارت اند از:

  1. آبسه یا عفونت در لثه یا استخوان فک
  2. پریودنتیت، یک بیماری جدی تر که می تواند منجر به از دست دادن استخوان و دندان شود.
  3. خونریزی و زخم لثه

ارتباط بارداری با عفونت لثه

افزایش سطح استروژن و پروژسترون در دوران بارداری می تواند بر استخوان ها و بافت های دهان تأثیر بگذارد. داشتن مقدار بیشتری از این هورمون ها می تواند باعث تغییر پریودنتیم شود که مجموعه ای از استخوان ها و رباط هایی است که از دندان ها پشتیبانی کرده و آنها را در جای خود نگه می دارد. وقتی پریودنتیم تحت تأثیر قرار گیرد، ممکن است یک یا چند دندان لق شوند..

اگر کسی در دوران بارداری دچار تورم لثه، لق شدن دندان و سایر مشکلات دهان و دندان شد، جای نگرانی نیست و با مراجعه به دندانپزشک و تغییر رژیم غذایی خود می تواند این مسائل را کنترل کند. به دلیل وجود ارتباط احتمالی بین بیماری لثه و زایمان زودرس، توصیه می شود که افراد به منظم برای چک شدن دندان و لثه خود به دندانپزشکی مراجعه کنند.

عوارض ناشی از ورم لثه

عوارض تورم لثه

سخن آخر

تورم و عفونت لثه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در سنین مختلف به دلایل متعددی به آن دچار می شوند و برای درمان و رفع این بیماری به متخصصین مراجعه می کنند. بهتر است با مشاهده اولین تغییر رنگ و احساس درد در ناحیه لثه به کلینیک شبانه روزی رایا مراجعه کرده و خدمات تخصصی و فوق تخصصی دهان و دندان استفاده نمایید.