فلوراید تراپی، روشی است که امروزه می توان از آن برای ترمیم دندان ها استفاده نمود . در این مقاله نحوه فلوراید تراپی ، مزایا و معایب و همچنین گروههای مناسب برای فلوراید تراپی را بررسی می نماییم.

فلوراید تراپی دندان چیست ؟

در واقع فلوراید تراپی دندان بدان معنا است که میزان مشخصی از فلوراید به صورت موضعی و سیستماتیک استفاده می شود تا از پوسیدگی و خرابی آنها جلوگیری شود . فلوراید تراپی یک روش ترمیمی است و در این روش مینای آسیب دیده دندان به وسیله ماده ای به نام  فلوئور آپاتیت که در فلوراید وجود دارد، بازسازی می شود .

تفاوت فلوراید تراپی دندان موضعی و سیستماتیک :

در فلوراید تراپی موضعی فلوراید را مستقیم (و معمولا به وسیله خمیردندان حاوی فلوراید) به سطح دندان ها می زنند. از انواع روش های فلورایدتراپی موضعی دندان می توان دهان‌شویه، قرص های لوزی‌شکل بزاق ساز، ژل، فوم و وارنیش حاوی فلوراید را نام برد.
در فلوراید تراپی سیستماتیک، فلوراید مانند آب نوشیدنی، نمک خوراکی، شیر و افزودنی یا به شکل قرص، کپسول و قطره مصرف می شود. در مناطقی که آب آشامیدنی شهر حاوی فلوراید باشد،  مصرف خوراکی های حاوی فلوراید ضرورتی ندارد.

سن مناسب فلوراید تراپی در کودکان:

از آنجا که آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند از ابتدای درآمدن اولین دندان کودک تا انتهای سه سالگی، برای مسواک زدن دندان های او تنها به اندازه یک دانه برنج خمیردندان استفاده کنید.  و بعداز این زمان است که میتوان مقدار خمیر دندان را افزایش داد و معمولا خمیر دندان های ویژه کودکان که فلوراید کمتری دارند توصیه می شوند بایدبرای تصمیم گیری درباره فلوراید تراپی دندان و لزوم آن حتما با دندانپزشک مشورت نمود.

فلورایدتراپی دندان  برای چه کسانی مناسب است و چه کسانی به آن نیاز ندارند ؟

اینکه چرا بچه ها به آب حاوی فلوراید احتیاج ندارند درست به همان دلیلی است که بزرگسالان، نوجوانان و کهنسالان نیازی به آن ندارند، زیرا نوشیدن آب فلورایددار عامل اصلی پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی نیست بنابراین می توانیم با کمک روش های دیگر از پوسیدگی دندان های خود جلوگیری کنیم.

افرادی که  به بهداشت دهانشان توجه می کنند و تغذیه مناسب دارند به فلورایدتراپی دندان  یا خمیردندان های بازسازی‌ کننده مینا احتیاجی ندارند.

در ادامه به بررسی کسانی که به این نوع درمان احتیاج دارند می پردازیم:          

 

  • خانواده هایی که به طور میانگین، بیشتر از گوشت، سبزیجات و میوه استفاده می کنند.
  • کسانی که به کرات از نوشیدنی های شیرین نظیر انواع نوشابه،آبمیوه ها و شربت و … استفاده می کنند.
  • گروهی از افراد که به بهداشت دهان و دندان خود توجه نمی کنند و منظم مسواک نمی زنند.

 

میزان فلوراید در آب آشامیدنی  و اثر آب حاوی فلوراید در کاهش پوسیدگی دندان:

فلوراید به‌صورت طبیعی در آب یافت می شود. میزان فلوراید در آب به منطقه جغرافیایی و منبع آب بستگی دارد و از ppm ۰۱/۰ تا  ppm ۱۰۰ متفاوت است. طبق مطالعات انجام شده در  دهه ۱۹۳۰  مطرح شد که کسانی که در مناطقی زندگی می کردند که  آب مصرفی‌شان حاوی مقدار زیادی فلوراید بود، کمتر دچار پوسیدگی دندان  می شدند.


طبق مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف بیان شده است که  آب حاوی فلوراید در کاهش پوسیدگی دندان تاثیر چشمگیری دارد. قبل از سال ۱۹۹۰ حدود ۱۱۳ پژوهش در ۲۳ کشور انجام شد که میزان کاهش پوسیدگی درنتیجه فلورایدسازی آب را به‌طور متوسط بین ۴۰ تا ۵۰ درصد برای دندان های شیری و ۵۰ تا ۶۰ درصد برای دندان های اصلی اعلام کردند.

 

فلوراید در شیر

شیر در دوران نوزادی غذای حیاتی انسان به حساب می آید و در سنین نوجوانی، بزرگسالی و پیری هم این روند تاحدودی ادامه دارد زیرا افراد در هر سنی که باشند به مواد غذایی داخل شیر احتیاج دارند.

تاثیر فلورایدی کردن شیر در جلوگیری از پوسیدگی دندان

تحقیقات  زیادی ثابت کردند که امکان فلورایدی کردن شیر  وجود دارد.  در طول زمان های مختلف  چهار تحقیق برای اثبات تاثیر فلورایدی کردن شیر در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها انجام شد. سه تحقیق اول نشان دادند، پوسیدگی دندان درکسانی که از شیر فلورایدی استفاده می کنند کمتر شده اما تحقیق چهارم که به‌صورت گسترده تر بر روی افراد با دندان های شیری و اصلی در گروه های سنی مختلف انجام شد نتیجه جالبی را به دست آورد .این  مطالعه روی ۱۲ کشور انجام شد که در ۹ تای آن ها کاهش پوسیدگی دندان شیری و ۱۲ تای آن ها کاهش پوسیدگی دندان اصلی را بر اثر فلورایدی کردن شیر گزارش کردند.

فلورایدتراپی در مدارس

حاصل  تحقیقی که  اخیرادر بلغارستان صورت گرفته است ، مشخص کرد که  کودکانی که در مدارس شیر حاوی فلوراید می خوردند، نسبت به آن هایی که شیر معمولی می خوردند کمتر دچار پوسیدگی دندان شده بودند.

درنهایت به این  نتیجه می رسیم که فلورایدی کردن شیر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر است. برای اینکه میزان پوسیدگی دندان در کودکان را کاهش دهیم، توصیه می شود شیر حاوی فلوراید را در سنین کمتر از چهار سالگی و از همان ابتدای دندان درآوردن به بچه ها بدهیم.
در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون کودک در سطح جهان شیر حاوی فلوراید مصرف می کنند و با تجربه و دانشی که در این برنامه بین‌المللی به دست آمده، فرایند فلورایدسازی به مرحله عمل رسیده‌است.

 

 

 

 

کاهش پوسیدگی دندان با فلوراید موجود در نمک

بعد از دستیابی به نتیجه موثر  استفاده از نمک یدی برای جلوگیری از گواتر ، در سال ۱۹۵۵ در کشور سوئیس، شروع به فلورایدی کردن نمک کردند، به این امید که بتوانند میزان پوسیدگی دندان را کاهش دهند و از آن جا که  نتیجه رضایت بخش بود، بین سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲ افزودن فلوراید به نمک برای مصرف خوراکی افراد مجاز اعلام شد. نمک فلوراید دار شده در موارد بسیاری از جمله  نمک محلی، غذاهای مدارس، نان، آشپزخانه های بزرگ  مورد استفاده قرار گرفت . لازم به ذکر است که فلورایدی کردن نمک هم به صورت موضعی و هم به صورت سیستماتیک انجام می شود.

 

مزایا و معایب فلوراید تراپی دندان:

برای اینکه بتوانیم تصمیم درست تری در خصوص فلوراید تراپی دندان ها بگیریم، ضمن مشورت با دندانپزشک متخصص و معاینه دندان ها لازم است تا مزایا و معایب درمان با فلوراید را  به طور کلی بدانیم.

مزایای فلوراید تراپی دندان :

*مقابله با پوسیدگی دندان

طبق اظهارات آکادمی دندانپزشکی اطفال در آمریکا، درمان موضعی با فلوراید جهت مراقبت ازپوسیدگی دندان کودکان بسیار موثر است.

 

*مقرون‌به‌صرفه بودن فلورایدتراپی

فلوراید تراپی ضمن آنکه تا حد زیادی می تواند از خراب شدن و پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند می تواند نیاز مراجعه به دندانپزشک را برای پر کردن، روکش و سایر راه های درمانی پر هزینه پوشش دهد و یا به تعویق اندازد. بنابراین با انتخاب فلوراید تراپی تا حد زیادی می توانید هزینه های خود را کاهش  دهید .

معایب ذکر شده برای فلوراید تراپی

مشکلی که بیشتر افراد به ویژه پدران و مادران با فلورایدتراپی دندان به ویژه در مورد کودکانشان دارند  این است که بیشتر یافته های مطالعات معمولا فقط نکات مثبت فلورایدتراپی  را بیان کرده اند و از آنجا که عده ای باور دارند که فلورایدتراپی در کودکان کم‌سن باعث فلوئوروزیس مینای دندان شده‌است، که  این مسئله به نوبه خود، لک شدن و ناهموار شدن سطح دندان را در پی دارد . در این مورد تردید بیشتری دارند .

در نهایت و با توجه به نکات مطرح شده، توصیه می شود  حتما با نظارت پزشک برای  اقدام یا عدم اقدام به فلورایدتراپی دندان خودتان و خانواده‌تان تصمیم بگیرید.