ارتودنسی لینگوال چیست؟

در ارتودنسی معمولی، براکت ها و سیم های فلزی در جلوی دندان قرار می گیرند که هنگام صحبت به راحتی دیده می شوند و ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد. امروزه با پیشرفت علم، روش های مختلفی برای حل این مشکل به وجود آمده است که این امکان را به شما می دهد بدون دیده شدن این براکت ها به راحتی لبخند بزنید و دندان های خود را ارتودنسی کنید.

ارتودنسی لینگوال این مشکل را برطرف کرده و به دلیل دیده نشدن آن بر روی دندان های بیماران، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در این روش براکت ها و سیم های فلزی به پشت دندان ها متصل می شوند، بنابراین برای افرادی که نمی خواهند کسی در مورد ارتودنسی آنها بداند یا از ظاهر براکت هایی که در ارتودنسی معمولی استفاده می شود، ناراضی هستند؛ روشی بسیار مناسب بشمار می رود.

ارتودنسی لینگوال برای اولین بار در حدود 30 سال پیش به صنعت دندانپزشکی معرفی شد. در آن زمان تصور می شد که با ظهور این روش و تغییر بزرگی که در ارتودنسی رخ داده، این روش جایگزین تمام روشهای ارتودنسی خواهد شد. اما ارتودنسی ثابت، مانند سایر روش ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد و خیلی از بیماران همچنان همان روش سنتی ارتودنسی دندان را ترجیح می دهند.

 

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی لینگوال

روش ارتودنسی لینگوال

اما ارتودنسی لینگوال چیست و به چه شکل روی دندان های بیمار قرار می گیرد؟ آیا این روش معایب قابل توجهی دارد یا خیر؟ از نظر ظاهر و هزینه چگونه است و …. تمامی سوالات مربوط به ارتودنسی لینگوال در ادامه این مقاله پاسخ داده خواهد شد.

در این روش ، متخصص ارتودنسی ابتدا قالب دندانهای بیمار را تهیه کرده و برای طراحی براکت ها به آزمایشگاه می فرستد. براکت های مورد نظر با کمک نرم افزار مخصوص در آزمایشگاه طراحی می شوند. سپس سیم ها ساخته شده و به براکت ها متصل می شوند. این روند حدود 5 تا 6 هفته طول می کشد؛ براکت های آماده شده در نهایت به دندان ها متصل می شوند. به خاطر داشته باشید افرادی که تحت درمان هستند باید مرتباً به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند تا تحت نظر قرار گیرند و دندان هایشان به طور مرتب و منظمی تغییر شکل دهد.

مزایای ارتودنسی لینگوال

مزیت اصلی ارتودنسی لینگوال این است که براکت ها و سیم های فلزی به پشت دندان ها متصل می شوند و بنابراین هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن دیده نمی شوند. این براکت ها همچنین می توانند برای چرخش، تنظیم ارتفاع دندان و از بین بردن فاصله بین دندان مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این، اگر براکت ها به دلیل بهداشت نامناسب لکه دار شده یا تغییر رنگ دهند، دیگران نمی توانند ارتودنسی های مخفی شده در پشت دندان های شما را ببینند.

ارتودنسی لینگوال چیست؟

مزایا و معایب ارتودنسی لینگوال

معایب ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال نیز مانند هر روش پزشکی دیگری دارای معایب منحصر به فرد خود است که بهتر است قبل از انجام این روش از آن ها اطلاع داشته باشید:

  • یکی از معایب این روش این است که متخصصان ارتودنسی باید دوره های تخصصی را بگذرانند و در غیر صورت نباید این روش را روی دندان های بیماران اجرا کنند.
  • براکت ها در روش ارتودنسی لینگوال در پشت دندان قرار می گیرند و بنابراین ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای زبان و اختلال در گفتار و غذا خوردن شوند. به طور متوسط دو هفته طول می کشد تا به وجود ارتودنسی های لینگوال در دهانتان عادت کنید.
  • یکی دیگر از معایب این روش تمیز کردن بسیار دشوار براکت ها است.
  • این روش همچنین به دقت بیشتری نسبت به روش های سنتی ارتودنسی دندان نیاز دارد، متخصص ارتودنسی به زمان بیشتری برای نصب این براکت ها به پشت دندان نیاز دارد و بیمار مجبور است آن را تحمل کند.
  • فاصله بین براکت های زبانی نسبت به روش معمول نزدیکتر است و تنظیم و قرار دادن آنها در محل مناسب خودشان کار را دشوارتر می کند.
  • توجه داشته باشید که ارتودنسی لینگوال به دلیل مزایای خوبی که داراد، گرانتر است و معمولا برای افرادی که سن بالاتری دارند و به دلیل حضور در محل کار خود نمی توانند از ارتودنسی های ثابت استفاده کنند، مناسب می باشد.

سوالات متداول ارتودنسی لینگوال

  1. آیا ارتودنسی لینگوال بر گفتار تأثیر می گذارد؟

بله. هنگامی که در حال صحبت هستید، زبان شما برای ایجاد صداهای خاص به پشت دندان ها برخورد می کند. با توجه به اینکه وقتی برای اولین بار ارتودنسی لینگوال پشت دندان هایتان قرار می گیرد، در آنجا ثابت می شوند امکان دارد بر گفتار شما تأثیر بگذارد.

  1. درمان ارتودنسی لینگوال چقدر طول می کشد؟

طول دوره ارتودنسی لینگوال بسته به بیماران مختلف و وضعیت دندان های آن ها متفاوت است. در بیشتر بیماران معمولا یک الی دو سال زمان می برد تا دندان ها بهبود یابند، اما در مواردی که وضعیت دندان ها و فک بیمار در شرایط بدی قرار دارد؛ ممکن است زمان درمان بیشتری نیاز داشته باشند.

  1. آیا هزینه ارتودنسی لینگوال از ارتودنسی ثابت بیشتر است؟

هزینه ارتودنسی لینگوال از براکت های فلزی ثابت است، زیرا با توجه به اینکه این نوع از براکت ها به صورت سفارشی طراحی  و در آزمایشگاه های دندانپزشکی ساخته می شوند، کاملا مختص دندان های شما بوده و برای هر بیمار متفاوت است. اما در ارتودنسی های ثابت، براکت های آماده ای وجود دارد که می تواند برای هر بیمار استفاده شود؛ به همین علت قیمت آنها از براکت های ثابت و معمولی بیشتر است.

  1. ارتودنسی لینگوال چگونه باعث تغییر دندان ها می شود؟

ارتودنسی لینگوال فشار زیادی به دندان های شما وارد می کند که باعث کشش و فشرده شدن غشای پریودنتال و لق شدن دندان می شود. پس از آن، یک استخوان جدید در اطراف دندان های آسیب دیده تشکیل می شود و آنها را در موقعیت جدید مورد نظر قرار می دهد.

قیمت ارتودنسی لینگوال

تاثیر ارتودنسی لینگوال بر دندان

جمع بندی

اگر به ارتودنسی دندان نیاز دارید اما نمی خواهید واضح و قابل مشاهده باشد، ارتودنسی های لینگوال می توانند گزینه خوبی باشند. از آنجا که آنها به پشت دندانهای شما متصل هستند، به اندازه بریس های معمولی قابل مشاهده نیستند.

بسته به هزینه های موقعیت جغرافیایی مطب و نیازهای خاص دندانپزشکی شما، هزینه ارتودنسی لینگوال بیشتر از ارتودنسی های معمولی است و همچنین ممکن است زمان درمان شما طی این روش کمی بیشتر شود.

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا ارتودنسی لینگوال گزینه مناسبی برای شماست یا خیر، ملاقات با یک متخصص ارتودنسی است. متخصصین کلینیک شبانه روزی رایا می توانند دندان های شما را با بهترین دستگاه های مخصوص، بررسی کرده و بهترین روش درمانی را به شما توصیه کنند.