آیا بیهوشی و بی حسی در دندانپزشکی عوارض دارد؟

یکی از تلاش‌های مهم در عمل جراحی بالینی دهان، حفظ بی‌حسی موضعی ایمن و مؤثر است. روش های دندانپزشکی اغلب تحت بی حسی موضعی انجام می شود. بنابراین، عوارض مربوط به مواد مخدر اغلب مواجه می شوند. ارزیابی قبل از عمل بیمار و انتخاب ماده بی حس کننده موضعی مناسب الزامی است. عوارض مختلفی از جمله حساسیت مفرط، آلرژی، مصرف بیش از حد، سمیت، هماتوم، تریسموس، پارستزی یا نورالژی را می توان در طول تمرین مشاهده کرد. بنابراین، پزشک باید از عوارض احتمالی و روش های مدیریت آگاه باشد. هدف از این فصل بررسی عوارض قبل و بعد از عمل مربوط به بی حسی موضعی در عمل جراحی دهان و فک و صورت است. پیشگیری از اقدامات و درمان عوارض نیز مورد تاکید است.

از داروهای بی حس کننده موضعی در دندانپزشکی بالینی برای تسکین یا از بین بردن درد ناشی از عمل های تهاجمی در اوایل قرن نوزدهم استفاده شده است. از بی حس کننده های موضعی به طور معمول در جراحی های دهان و فک و صورت نیز استفاده می شود. علیرغم اینکه بی حس کننده های موضعی داروهای قابل اعتماد و کارآمدی هستند، خطراتی که پزشکان باید از آن آگاه باشند نیز گزارش شده است.

عوارض مرتبط با بی حسی موضعی را می توان به صورت سیستمی و موضعی ارزیابی کرد. واکنش های سیستمیک شایع ناشی از بی حسی موضعی به عنوان واکنش های سایکوژنیک، سمیت سیستمیک، آلرژی و متهموگلوبینمی گزارش می شود. عوارض موضعی شایع مرتبط با بی حسی موضعی به صورت درد در هنگام تزریق، شکستگی سوزن، طولانی شدن بیهوشی و اختلالات حسی مختلف، عدم تأثیر، تریسموس، عفونت، ادم، هماتوم، ضایعات لثه، آسیب بافت نرم و عوارض چشمی گزارش شده است.

این فصل عوارض موضعی و سیستمیک مرتبط با بی حسی های موضعی مورد استفاده در جراحی دهان و فک را ارائه می کند. پیشگیری از عوارض و روش های مدیریتی نیز مورد تاکید است.

آیا بی حسی موضعی عوارضی دارد؟

آیا بی حسی موضعی عوارضی دارد؟

مزایای دندانپزشکی آرامبخش چیست؟

دندانپزشکی آرام بخش اضطراب و فوبیا را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا در طول اقدامات دندانپزشکی آرام و راحت باشید. از آنجایی که دندانپزشک شما اغلب زمانی که تحت آرام‌بخشی قرار می‌گیرید سریع‌تر کار می‌کند، می‌تواند منجر به قرار ملاقات‌های کمتر شود. در نهایت، بسیاری از مردم آنقدر اضطراب دندانپزشکی دارند که به کلی از رفتن به دندانپزشک اجتناب می کنند. دندانپزشکی آرام بخش به شما کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید تا بتوانید مراقبت های مورد نیاز و شایسته را دریافت کنید.

خطرات یا عوارض دندانپزشکی آرامبخش چیست؟

دندان‌پزشکی آرام‌بخش معمولاً وقتی توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مجاز انجام می‌شود، ایمن است. با این حال، خطر کوچکی از عوارض وجود دارد. خطرات کوتاه مدت احتمالی عبارتند از:

  • خواب آلودگی طولانی مدت
  • پیش بینی اثر داروهای آرام بخش خوراکی دشوار است.
  • خشکی دهان (خشکی دهان).
  • تهوع و استفراغ.
  • سردرد.
  • کبودی ناشی از IV.

همچنین پیش بینی اثر داروهای آرامبخش خوراکی می تواند دشوار باشد. به ندرت، افراد ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند. داروهایی در دسترس هستند که می توانند با این مشکلات مقابله کنند.

عوارض جانبی دندانپزشکی آرامبخش کودکان

دندانپزشکی آرامبخش برای کودکان بی خطر است. اما به عنوان والدین، وقتی فرزند شما داروهای ناآشنا مصرف می کند، هنوز هم می تواند ترسناک باشد. عوارض جانبی دندانپزشکی آرام بخش کودکان معمولاً کوتاه مدت هستند، اما می توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. تحریک پذیری.
  2. خرناس.
  3. تب.
  4. تهوع و استفراغ.

گاهی اوقات، کودک شما ممکن است بعد از آرامبخشی دیر بیدار شود. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک شما کودک شما را تا زمانی که آماده رفتن به خانه شود تحت نظر خواهد داشت. این عوارض طبیعی هستند و باید طی یک یا دو روز به خودی خود از بین بروند. اگر سؤال یا نگرانی خاصی دارید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آیا در صورت بارداری می توانم دندانپزشکی آرام بخش داشته باشم؟

به طور کلی، دندانپزشکی آرام بخش برای افرادی که باردار هستند توصیه نمی شود زیرا برخی از داروهای آرام بخش می توانند بر رشد جنین تأثیر بگذارند. در برخی موارد، اکسید نیتروژن ممکن است در طول سه ماهه دوم تجویز شود. اما به طور کلی، بیشتر دندانپزشکان برای انجام دندانپزشکی آرام بخش تا بعد از بارداری صبر می کنند.

بیهوشی و بی حسی موضعی

استفاده از بی حسی در کلینیک دندانپزشکی

مدت زمان نقاهت چقدر است؟

زمان بهبودی متفاوت است. بستگی به این دارد که چه نوع آرامبخشی را انتخاب می کنید و بدن شما چگونه به داروها پاسخ می دهد. به طور کلی، افرادی که اکسید نیتروژن دارند در عرض 15 تا 30 دقیقه بهبود می یابند و می توانند پس از قرار ملاقات خود را به خانه برسانند. کسانی که آرام‌بخشی آگاهانه خوراکی یا آرام‌بخشی IV را انتخاب می‌کنند معمولاً به حدود 24 ساعت برای بهبودی کامل نیاز دارند.

چه زمانی می توانم به محل کار یا مدرسه برگردم؟

اگر اکسید نیتروژن دارید، می توانید پس از ترک مطب دندانپزشکی به فعالیت های عادی بازگردید. با این حال، اگر مسکن های خوراکی یا داخل وریدی مصرف کرده اید، باید حداقل یک روز کامل قبل از بازگشت به محل کار یا مدرسه صبر کنید. برخی افراد ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. دندانپزشک شما می تواند به شما بگوید که در شرایط خود چه انتظاری دارید.

چه زمانی می توانم رانندگی کنم؟

اگر آرام‌بخش خوراکی یا آرام‌بخش IV مصرف کرده‌اید، باید 24 ساعت کامل قبل از رانندگی مجدد صبر کنید. اگر فقط اکسید نیتروژن دارید، می توانید پس از مرخص شدن از مطب دندانپزشکی رانندگی کنید.

کی میتوانم مجدد وعده های غذایی خود را مصرف کنم؟

شما می توانید بلافاصله پس از قرار خود بخورید و بنوشید. با این حال، بیشتر مردم ترجیح می دهند صبر کنند تا بی حسی ناشی از بی حسی موضعی از بین برود. بهتر است با چیزی سبک شروع کنید، مانند مایعات شفاف، و از آنجا به یک اسموتی یا میلک شیک بروید. اگر به آن علاقه دارید، می توانید بعد از چند ساعت چیز قابل توجهی بخورید.

دندانپزشک شما لیستی از دستورالعمل های بعد از عمل را در اختیار شما قرار می دهد. این دستورالعمل‌ها به شما می‌گویند که از کدام نوع غذا باید اجتناب کنید و کدام یک برای خوردن بی‌خطر هستند. برای اکثر روش های دندانپزشکی، می توانید ظرف یک هفته دوباره به طور معمول غذا بخورید. اگر کار در هر دو طرف دهانتان انجام شده باشد، ممکن است بیشتر طول بکشد.

چه زمانی باید به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنم؟

اگر اخیراً دندانپزشکی آرام بخش داشته اید، ممکن است حداقل 24 ساعت طول بکشد تا اثرات آن از بین برود. اگر علائم نگران‌کننده‌ای مانند حالت تهوع یا استفراغ، تب بالای 101 درجه فارنهایت (38.33 درجه سانتی‌گراد) یا دردی که با دارو بهبود نمی‌یابد، دارید، برای دستورالعمل‌های بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

عوارض بیهوشی چیست؟

عوارض بیهوشی و بی حسی

دندانپزشکی شبانه روزی رایا

اضطراب نباید شما را از دریافت خدمات دندانپزشکی با کیفیتی که شایسته آن هستید باز دارد. اگر فکر رفتن به دندانپزشک شما را ترسان یا مضطرب می کند، دندانپزشکی آرامبخش می تواند به شما کمک کند مراقبت های لازم برای سلامت طولانی مدت دهان را دریافت کنید. با دندانپزشک خود صحبت کنید و یک داروی آرام بخش را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.